22-05-07

Onderzoek naar relaties politieke partijen en opiniepeilers

Naar aanleiding van de laatste peilingen stel ik voor dat niet de Top-lonen van managers openbaar gemaakt worden doch wel de commerciele relaties tussen enerzijds bureaus en professoren die deze peilingen uitvoeren en de verschillende politieke partijen.

Gezien noch de media (geweten) noch de peilingsbureaus (niet altijd geweten) politiek en commercieel neutraal zijn is het van belang dat dergelijke relaties openbaar worden gemaakt. 

Hoe objectief kan een marktonderzoeksbureau een dergelijke peiling uitvoeren indien zij onder haar grootste klanten een of andere politieke partij mag rekenen?

Uit toespraken van De antwerpse burgemeester kunnen we in ieder geval afleiden dat de relaties tussen enerzijds het bureau dat de verkiezingspeilingen uitvoert voor de VRT en de Standaard en anderzijds de Sp-a niet mogen onderschat worden. Niet alleen is Sp-a een belangrijke klant bij het bureau maar was P. Janssens er vroeger algemeen directeur.

Het lijkt me gezien dergelijke peilingen meer en meer als politiek wapen gebruikt worden dan ook noodzakelijk dat de politieke partijen kenbaar maken welke projecten zij hebben laten uitvoeren bij de verschillende marktonderzoeksbureaus en universitaire departementen alsook de budgetten die hier aan gekoppeld zijn. Zo kan tenminste de kleuring van de peiling bepaald worden.

De commentaren zijn gesloten.